3 lépés a teljes tapasztalásért

blog-02Ha megtanulunk éberen és nyitottan fogadni bármit, ami az életünkben megjelenik, akkor megtanuljuk a teljes tapasztalást, ami elvezet a magunkkal szembeni és cselekedeteinkben megnyilvánuló erőszakmentességhez. Ez a döntésünk megváltoztatja életünket és az egész világot – akár jót akár rosszat is hoz ez a változás..

Amikor észreveszünk egy fejünk körül ólálkodó gondolatot, vagy egy erős érzelmet, mely felforralja a vérünket vagy összeszorítja a szívünket, az alábbi 3 lépést követhetjük:

1. Ejtsd el a történet fonalát.
Ezt az ülő meditáció gyakorlása során tanulhatjuk meg igazán. Szokásszerű mintáink megtörésének alapvető eszköze a samatha meditáció. Megtanuljuk, hogyan érinthetjük meg és engedhetjük el a gondolatainkat és hogyan pihenhetünk el a jelen pillanatban újra és újra – így aztán, ha nehéz helyzetbe kerülünk az életben, könnyebben elengedhetjük a történetet. Amikor az ülőpárnán ismételjük a megérintés-elengedés eme gyakorlatát, egyre jobban megerősítjük az erre való képességünket.
A történet fonalának elejtése azt jelenti, hogy észrevesszük a történet gomolygását a tudatunkban és elmetsszük a hozzá való kötődésünket, újra és újra elpihentetve tudatunkat a jelen pillanat megfigyelésében.

2. Alakítsd ki a hatalmas, mindent átfogó tér érzetét.
Ez egy személyes fogalom, olyasmi, amit filozófálás helyett magadnak kell megtapasztalnod, közelről és közvetlenül. Amikor megpihenünk a jelen pillanatban, akkor eltűnik a határ önmagunk és a kozmosz többi része között. Elkezdjük megtapasztalni önmagunk és a kozmosz elválaszthatatlanságának érzetét. Természetesen ez a folyamat is a meditációs gyakorlatunk során bontakozik ki, de tulajdonképpen bármely pillanatban elérhető. Amikor képesek vagyunk elpihenni a valóság terességében, tágasságában, rengeteg tér jelenik meg felmerülő gondolataink és érzelmeink számára. Sokkal könnyedebben kezelhetjük őket, ha nem töltik ki és nem rabolják el teljesen egész tapasztalatunkat.

3. Maradj az energiával.
Pema arra emlékeztet bennünket, hogy az éberség ugyanúgy áthatja a düh energiáját, mint az együttérzést. Ha úgy tudunk tekinteni mindenre, hogy semmi sem alapvetően hibás vagy rossz, ami történik, akkor felismerhetjük hogy valójában minden jó energia.
A két első lépés megtétele után csak maradjunk az energia fizikai érzeteivel – ami nem más, csupán forróság, csupán valamifajta bizsergés a hasban. Se nem jó, se nem rossz. Csupán az energia hullámzása. Ha megtanulunk egyszerűen együtt-maradni ezzel az energiával, akkor képesek leszünk nyitott és éber életet élni.
Pema szerint minden érzelem, amit tapasztalunk, természetszerűleg csupán egy pillanatig tart. Ha ennél tovább tapasztaljuk, az csak azért van, mert tovább-éltetjük gondolatainkkal – félelem, düh, agresszió, aggodalom, kétely és hasonlók.

A csatát félig már megnyertük, ha képesek vagyunk emlékezni a technikára. Ehhez erős szándékra van szükségünk. Tehetünk egy elhatározást, amikor nekiindulunk a napunknak, hogy szándékunkban áll ezt a technikát gyakorolni a nap folyamán, minden helyzetben. Aztán megtesszük, ami tőlünk telik, hogy fenntartsuk ezt az elhatározásunkat a nap folyamán. Ha csak egyszer is eszünkbe jut megtenni, már elkezdtük!

A bódhiszattva vagy Shambhala-harcos olyasvalaki, aki, bármi is történjék, elég bátor nyitottnak maradni a világra és erőszak nélkül cselekszik, bármivel is kerüljön szembe. Ez az egészségesebb és teljesebb módja annak, ahogyan tapasztalatainkhoz viszonyulhatunk.

–Pema Chödrön tanítása